تفاوت بین VPN و proxy چیست؟

تفاوت بین VPN و proxy چیست؟

اگر تاکنون راجب فیلترینگ و تحریم های اینترنتی شنیده باشید و یا تحقیق کرده باشید،پس تا حدودی با VPN و proxy آشنایی دارید.و یا حتی از آنها استفاده کرده اید، ولی آیا تفاوت بین این دو را میدانید؟با نحوه کار آنها آشنا هستید؟میدانید چگونه فیلترینگ ویا تحریم ها را دور میزند؟امینت آنها به چه شکل است؟

در این مقاله قصد داریم که بگوییم proxy چیست؟VPN چیست؟تفاوت بین VPN و proxy چیست؟ و از نظر امنیت نیز بررسی کنیم.

پروکسی به عنوان واسطه‌ای بین دستگاه کاربر و اینترنت عمل می‌کند. وقتی کاربر از طریق پروکسی به یک وب‌سایت متصل می‌شود، سرور پروکسی درخواست را به نمایندگی از کاربر ارسال می‌کند و سپس پاسخ دریافت شده از وب‌سایت را به کاربر بازمی‌گرداند. پروکسی‌ها برای مخفی کردن آدرس آی‌پی کاربر، عبور از محدودیت‌های اینترنتی و بهبود زمان بارگیری وب‌سایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال، پروکسی‌ها به طور معمول رمزگذاری را فراهم نمی‌کنند، بنابراین امنیت و حریم خصوصی کاربر را به طور کامل ایجاد نمی‌کنند.

از سوی دیگر، وی‌پی‌ان یک ارتباط امن و رمزگذاری شده بین دستگاه کاربر و یک سرور از راه دور ایجاد می‌کند. تمام ترافیک اینترنتی از طریق تونل وی‌پی‌ان هدایت می‌شود که این عمل کنترل کاربر و شنود اطلاعات آن را سخت می‌کند. وی‌پی‌ان می‌تواند برای دسترسی های محدود شده ی جغرافیایی، محافظت در برابر ردیابی و جلوگیری از هک و حملات سایبری استفاده شود.

ما همیشه از VPN و proxy برای دور زدن فیلترینگ و یا تحریم ها استفاده میکنیم،اما شاید خیلی به تفاوت بین VPN و proxy فکر نکرده باشیم.اما درواقع دانستن تفاوت بین این دو میتواند کمک زیادی بسته به نوع استفاده ما ، به ما بکند.

VPN چیست؟

VPN مخفف Virtual Private Networkوبه معنای شبکه خصوصی مجازی است.کارVPN ایجاد یک تانل امن بین دستگاه یا سرور اول شما با یک سرور دیگر است.در واقع از این پروتکل برای ارتباط امن و لو نرفتن اطلاعات استفاده میشود ومزیت دیگر،رمز نگاری داده ها است.در واقع اطلاعات شما رمز نگاری میشود و در تانلی ارسال میشود که کسی جز شما دسترسی به آن ندارد و به این گونه امنیت بسیار بالایی ایجاد میکند.

به عنوان مثال شما در یک فرودگاه به شبکه اینترنت عمومی فرودگاه متصل میشوید و تمایل دارید به سرور شرکت خود ssh بزنید و به آن متصل شوید، اگر در این شبکه عمومی کسی اطلاعات را شنود کند به راحتی میتواند سرور شما را مورد حمله هکری قرار دهد.برای رفع این مشکل پیشنهاد میشود همیشه و مخصوصا در شبکه های عمومی از VPN استفاده کنید، تااطلاعات شما به صورت رمزنگاری و امن منتقل شود.

ولی امروز به خاطر فیلترینگ ،مفهوم اشتباهی در بین مردم عادی جا افتاده است به اسم فیلترشکن.

فیلترشکن اصولا همان VPN است، که با پروتکل های مختلف استفاده میشود.

یکی دیگر از کاربردهای VPN تغییر موقیت جغرافیایی است.امروزه که بیشتر سایت های محبوب و مهم برای ایرانی ها تحریم است یکی از روش های دور زدن آن، تغییر موقعیت جغرافیایی با استفاده از VPN است.البته برای مواردی مثل ترید، استفاده از VPN توصیه نمیشود.

vpn and proxy

proxy چیست؟

proxy عملکردی شبیه به VPN دارد ولی تفاوت های زیادی باهم دارند.در واقع در proxy، تانلی بین سیستم شما وسرور شما ایجاد نمیشود ولی Gateway را برای شما تغییر میدهد.

در واقع به جای اینکه برای اتصال به اینترنت از Gateway مرکز isp شما استفاده کند،از Gateway در isp سرور شما استفاده میشود.

از پروکسی برای مواردی مثل تغییر موقعیت جغرافیایی ،دور زدن تحریم های اینترنتی و فیلترینگ استفاده میشود ولی امنیت آن نسبت به VPN پایین است و نمیتوان از پروکسی برای امن کردن ارتباط استفاده کرد.

vpn and proxy

تفاوت های بین VPN و proxy

۱-امنیت در VPN بسیار بیشتر است.

۲-اطلاعات در proxy رمزنگاری نمیشوند ولی در VPN رمزنگاری میشوند.

۳-سرعت در proxy بیشتر است.

۴-VPN کل شبکه شما را از تانل رد میکند وکل ترافیک با IP دوم مشاهده میشود ولی proxy برای نرم افزار های مختلف قابل تنظیم است.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید