نصب انواع لینوکس و دستورات پایه ای

در این مقاله به بررسی و انتخاب انواع توزیعات لینوکس و چگونگی نصب آن می پردازیم. این مقاله شامل دو بخش می باشد:

  • نصب لینوکس
  • دستورات پایه ای لینوکس

نصب لینوکس

برای شروع لینوکس سه روش وجود دارد , روش اول آن dual boot می باشد که یعنی در کنار ویندوز , لینوکس هم نصب می کنیم که البته این روش به خاطر boot loader کمی پیچیده و مشکل ساز است. روش دوم آن این است که ویندوز را به طور کامل پاک کنیم و به جای آن لینوکس را نصب کنیم که نسبت به روش اول کمی بهتر است اما باز هم برای شروع توصیه نمی شود. روش سوم که همان روش مد نظر ما برای انجام در این مقاله میباشد این است که لینوکس را روی مجازی سازی روی ویندوز با استفاده از ابزاری به اسم virtual box در ویندوز که یک نرم افزار است که شما با نصب آن می توانید روی ماشین مجازی خود لینوکس را نصب کنید .

ما فایل ISO مربوط به لینوکس مدنظر را دانلود و نصب نسخه فول آن را آغاز می کنیم . وارد سایت ubuntu یا هر توزیع دیگری می شویم و نسخه دسکتاپ آن را دانلود می کنیم که پسوند ISO دارد.همچنین نکته قابل توجه این است که تفاوت دو نسخه مینیمال و فول این است که در مینیمال حداقل ها و فقط اپلیکیشن های پایه و اساسی مثل ترمینال و.. ولی نسخه فول آن کامل تر می باشد و نرم افزارهای بیشتری را داراست.

وارد virtual box می شویم و ساخت ماشین مجازی جدید را New میکنم سپس فایل ISO را انتخاب میکنیم. در مرحله بعد فضا و منابع را به cpu و storage و مموری اختصاص داده را به ماشین مجازی خود اختصاص می دهیم .سپس یک نام انتخاب میکنیم و بخش Network آن را هم روی حالت پیش فرض قرار میدهیم.

بعد از ساخت ماشین مجازی لینوکس خود, نصب را شروع می کنیم. در مرحله اول زبان را انتخاب کرده و روی قسمت install آن می زنیم . در keyboard layout حالت مدنظررا انتخاب کرده و روی ادامه یا next کلیک می کنیم .

در توزیعات دیگر لینوکس از جمله Rocky , Alma مراحل نصب به صورت next next و یا پنجره ای نیست بلکه به صورت آیکون می باشد.

در مرحله بعد و در قسمت installation type و یا installation destination حالت پیش فرض آن حالتی است که دیسک را پاک کرده و لینوکس را نصب می کند که روی ماشین های سخت افزاری و فیزیکی کار خطرناکی است ولی چون نصب به صورت مجازی میباشد این حالت مشکلی ندارد , از این رو آن را انتخاب می کنیم که در آن پارتیشن بندی به صورت پیش فرض انجام خواهد شد.

در مرحله time& date یا where you are روی محل مورد نظر کلیک کرده و ادامه می دهیم .

در مرحله user creation ویا who you are موارد خواسته شده را وارد می کنیم . در این مرحله دقت شود که اولین user به صورت پیش فرض user root خواهد بود ولی در rocky وalma از شما پرسیده خواهد شد.

پس از این مرحله سیستم خود را reboot می کنیم و هم اکنون لینوکس شما نصب شده است .

دستورات پایه ای لینوکس

همه کارهایی که در یک محیط گرافیکی در تلفن همراه , مک , ویندوز انجام می شود در خط فرمان می تواند انجام شود.

$ : این علامت نشان دهنده این است که یعنی شما قدرت اجرای برخی فرمان ها را ندارید و خیلی از دستورات را نمی توانید انجام دهید.

#: این علامت نشان دهنده این است که شما هیچ محدودیتی ندارید و به عنوان یک super user هر دستوری را می توانید انجام دهید.

sudo-s: سوئیچ می کند از $ به #.

ls: مخفف list می باشد که محتویات فایلی که در آن هستید را لیست میکند.

pwd : نشان می دهد که هم اکنون در کدام فایل یا دایرکتوری و… هستیم.

cd:مخفف change directory میباشد که یعنی از یک دایرکتوری به دایرکتوری دیگر می رود.

mkdir: مخفف make directory که یعنی یک دایرکتوری جدید می سازد.

rm: مخفف remove که این دستور دایرکتوری مد نظر مارا پاک می کند که البته به تنهایی نمی تواند پاک کند وباید از rm-r استفاده کنیم .

cp: از این دستور برای کپی کردن استفاده می شود.

mv: این دستور برای move کردن استفاده می شود.

touch: از این دستور برای ساخت فایل استفاده میشود.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید